Nowoczesne lekcje z iPadami

Dorota Leń | Środa 18.11.2015 aktualizacja: 18.11.2015, 21:37
Szkoła w Skokowej to nieduża szkoła, z dużymi ambicjami i rozwiniętą techniką multimedialną. Oprócz laptopów pomocnych w nauczycielskiej pracy, czy tablic multimedialnych, postanowiono wypróbować jak w pracy z dziećmi sprawdzą się iPady. W tym celu zorganizowano eksperymentalne lekcje, podczas, których iPady właśnie, stały się urządzeniami wspierającymi nauczanie.

Jak powiedział dyrektor Szkoły Podstawowej w Skokowej, Andrzej Grzegorzewicz: - Chcemy uświadomić dzieciom, że komputery służą nie tylko do grania, ale mają dużo szersze zastosowanie, jak choćby tworzenie animacji, czy też filmów rysunkowych. W późniejszym życiu umiejętność pracy na takich urządzeniach na pewno bardzo ułatwi im start zawodowy. Dlatego postanowiliśmy inwestować w nowe technologie, w szkolenia kadry nauczycielskiej związane z pracą na urządzeniach mobilnych. Istnieje już zresztą wiele aplikacji, dzięki którym dzieci mogą rozwijać swoją kreatywność i tworzyć. Od firmy „Empiria” z Wrocławia, otrzymaliśmy gotowe scenariusze, dzięki którym możemy przeprowadzić z dziećmi takie właśnie zajęcia.


Przedstawiciela tej wrocławskiej firmy zastaliśmy na miejscu, podczas przeprowadzania pierwszych warsztatów multimedialnych dla dzieci. Miały na celu zainspirowanie uczniów
i pokazanie alternatywnego wykorzystania tabletów.

Każde z dzieci otrzymało tablet, na którym w określony sposób wykonywały rysunki. Rysunki te, połączone odpowiednio w jeden ciąg, tworząc krótki film animowany. Dzieci pracowały samodzielnie, w wielkim skupieniu.

W razie problemów, zarówno przedstawiciel firmy „Empiria” ,jak i obecni nauczyciele, służyli pomocą.  Można było dostrzec, że taki rodzaj twórczości i efekt końcowy pracy, przynosił uczniom wiele zadowolenia.

Inicjatorka działań w skokowskiej podstawówce, wychowawczyni klasy pierwszej, Pani Jolanta Poprawska, powiedziała, że bardzo pozytywnie odbiera ten rodzaj pracy z dziećmi.

- Uczniowie, nawet ci najmłodsi, są zadowoleni, pracują w ciszy i wielkim skupieniu, co sprawia satysfakcję także nauczycielom – podsumowała nauczycielka.

Każde dziecko jest na swój sposób kreatywne, wystarczy tylko umożliwić mu rozwój zdolności, które już posiada. Mimo tego, że dzieci w starszym wieku wyróżniają się większymi umiejętnościami manualnymi i obyciem z tego typu urządzeniami, wszystko jest do nadrobienia.

Zafascynowanie nowym, ciekawym sprzętem multimedialnym jest naturalne więc dzieci chętnie po nie sięgają i tu rola dorosłych - rodziców, nauczycieli, aby pokazali najmłodszym, jak pożyteczny i twórczy może być komputer oraz wskazali właściwy kierunek rozwoju.

 

Renata Skiba

|