Wyjątkowa lekcja przyrody w Skokowej

Dorota Leń | Sobota 06.02.2016 aktualizacja: 06.02.2016, 20:28
Szkoła Podstawowa w Skokowej to nieduża szkoła z dużymi tradycjami, ambicją i przede wszystkim ogromną chęcią pozyskiwania wiedzy i nietuzinkowych rozwiązań informatycznych pomocnych w pracy z dziećmi.

Codziennością są już w szkołach komputery, laptopy czy tablice multimedialne. Najważniejszą kwestią staje się zapał i pomysłowość nauczyciela - jak posiadany sprzęt wykorzystać. Poszukiwanie nowych rozwiązań w dobie wszechobecnej informatyzacji stało się wręcz koniecznością. Kto nie dotrzymuje kroku nowym rozwiązaniom, ten zostaje w tyle, a tracą na tym uczniowie.

Jednak podstawówka ze Skokowej idzie ramię w ramię ze szkołami z dużo większych miejscowości. Wśród wielu pomysłów na ciekawą lekcję, jakie wprowadzono tam w ostatnim czasie, szczególnym okazał się zamysł przeprowadzenia lekcji online podczas której połączono się z Polską Stacją Antarktyczną, powszechnie nazywaną „Arctowski”. To jedyna czynna przez cały rok, polska stacja badawcza w Antarktyce  położona na Wyspie Króla Jerzego w archipelagu Szetlandów Południowych (Antarktyka obejmuje swym obszarem kontynent Antarktydy wraz z otaczającym go Oceanem Południowym i wyspami). Na stacji prowadzone są badania z zakresu oceanografii, geologii, geomorfologii, glacjologii, meteorologii, sejsmologii, a przede wszystkim ekologii, hydrologii, biologii.

Lekcja jaką przeprowadzono w Skokowej nosiła tytuł „Stacja im. Henryka Arctowskiego – kawałek Polski w Antarktyce”. Ze strony szkoły przygotowała ją nauczycielka przyrody Dominika Fortuna przy wielkim wsparciu i aprobacie dyrektora placówki Andrzeja Grzegorzewicza.

Transmisja została zrealizowana za pomocą narzędzia do transmisji Cisco Webex, udostępnionego przez Scientix. Lekcję prowadzili pracownicy Instytutu Biochemii i Biofizyki PAN Polskiej Stacji Antarktycznej. Wraz ze Szkołą Podstawową ze Skokowej na czacie było tego dnia jeszcze 170 szkół z terenu całej Polski! Wszystkie szkoły mogły skorzystać z takiego rozwiązania dzięki zalogowaniu na platformie Eduscience, która powstała jako projekt współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Człowiek najlepsza inwestycja”. Celem projektu jest podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie nauk matematyczno – przyrodniczych i technicznych.


Jak czytamy na stronach projektu, „Eduscience łączy świat nauki i edukacji. Dlatego ważnym elementem platformy jest możliwość uczestniczenia w internetowych spotkaniach  z naukowcami. Pracownicy instytutów Polskiej Akademii Nauk przygotowują transmisje  w formie lekcji, w których można wziąć udział właśnie poprzez platformę. W czasie takich spotkań z naukowcami można zadawać pytania, przeprowadzać proponowane przez nich doświadczenia czy rozwiązywać zadania. Oferta transmisji proponowanych przez naukowców jest bardzo bogata. Ponadto istnieje możliwość umówienia się na spotkania organizowane dla danej klasy.


Platformę Eduscience jedni cenią za to, że mogą korzystać z bogatej bazy przygotowanych wcześniej materiałów, inni natomiast za swobodę działania, jaką im daje. Oprócz tworzenia własnych quizów, materiałów interaktywnych czy dodawania zasobów, platforma stwarza możliwości organizowania klasy, dodawania kont uczniów i udostępniania im pojedynczych materiałów, jak również całych lekcji. Takie możliwości mogą zrewolucjonizować pracę np.  z uczniem chorym, który znaczną część roku szkolnego przebywa w domu. Dzięki dostępowi do platformy może korzystać z tych samych zasobów, filmów i zadań, co jego koledzy  z klasy.”


Jednak takie innowacyjne metody pracy z dziećmi nie przychodzą do nas same. Wykwalifikowana i zaangażowana kadra dydaktyczna szuka i skutecznie znajduje oryginalne rozwiązania.

Dzięki lekcji online uczniowie poznali nie tylko nowatorskie rozwiązania w pozyskiwaniu wiedzy, ale także uzyskali wiedzę u źródła. W czasie transmisji poznali osoby pracujące na Stacji, dowiedzieli się jak wygląda codzienna praca w tej lodowej krainie, jak została zaprojektowana sama Stacja, jak można tam się dostać, jak daleka i niełatwa to podróż.   Stację dzieli od Polski aż 14 tys. km! Można było także obejrzeć filmy opowiadające  o urokach okolicy, która budzi niewątpliwy respekt oraz poznać faunę z jej głównym przedstawicielem pingwinem. Dzieci mogły także zadawać pytania pracownikom stacji choć nie było łatwo otrzymać odpowiedź przy 170 szkołach będących jednocześnie na czacie.

To niecodzienne doświadczenie na pewno pozostanie na długo w pamięci tak samo uczniów, jak i nauczycieli. Dzieci w wieku szkolnym mają w sobie naturalną ciekawość świata, cieszy ich podanie wiedzy w urozmaiconej i nietuzinkowej formie. Jeśli dodatkowo biorą w niej aktywny udział, takie nauczanie ma sens i przynosi oczekiwane rezultaty.

Renata Skiba

Więcej zdjeć:

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.939243929478301.1073742132.172396686163033&type=3

|