Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. Nr 89, poz. 590)
Plik do pobrania: PDFZK_ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. Nr 89, poz. 590).pdf (663,96KB)
System zarządzania kryzysowego
System zarządzania kryzysowego w Polsce jest wieloszczeblowy i składa się z następujących komponentów:
- organów zarządzania kryzysowego,
- organów opiniodawczo-doradczych właściwych w sprawach inicjowania i koordynowania działań podejmowanych w zakresie zarządzania kryzysowego,
- centrów zarządzania kryzysowego, utrzymujących 24-godzinną gotowość do podjęcia działań.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE
Zarządzanie kryzysowe – stanowi zespół przedsięwzięć organizacyjnych, logistycznych i finansowych, których celem jest zapobieganie powstawaniu sytuacji kryzysowych, zapewnienie sprawności struktur decyzyjnych na wszystkich szczeblach zarządzania, ciągłej gotowości sił i środków do podjęcia działań, sprawnego reagowania oraz likwidacji skutków zaistniałej sytuacji.
Zasady zarządzania kryzysowego
- Zasada prymatu układu terytorialnego – uznaje za podstawową konstrukcje tego modelu układ terytorialny państwa i sprowadza do funkcji pomocniczej układ branżowy.
- Jednoosobowe kierownictwo – decyzje podejmuje się jednoosobowo i się odpowiada za nie.
- Zasada odpowiedzialności organów władzy publicznej – przyjmują kompetencje i odpowiedzialność w zakresie podejmowania decyzji w sytuacji kryzysowych
- zasada zespolenia – przyznanie organom władz administracyjnych ogólnej kompetencji gwarantujących wywiązanie się z nałożonych na nie odpowiedzialności.
- Zasada kategoryzacji zagrożeń – polega na podziale zagrożeń na grupy wg rodzaju i rozmiaru oraz przyporządkowaniu im określonych rozwiązań prawnych, organizacyjnych i finansowych
- Zasada powszechności – zarządzanie kryzysowe organizują organy władzy publicznej we współdziałaniu z istniejącymi specjalistycznymi instytucjami i organizacjami oraz ogółem społeczeństwa
Na terenie gminy działa Gminny Zespół Zarządzania Kryzysowego (GZZK).
Do zadań Gminnego Zespołu Zarządzania należą:
- monitorowanie występujących klęsk żywiołowych i prognozowanie rozwoju sytuacji
- realizowanie procedur i programów reagowania w czasie stanu klęski żywiołowej
- opracowanie i aktualizowanie dokumentacji planistycznej
- przygotowanie warunków umożliwiających koordynację pomocy humanitarnej
- planowanie wsparcia organów kierujących działaniami
- realizowanie polityki informacyjnej związanej ze stanem klęski żywiołowej
Plan Reagowania Kryzysowego określa struktury i zasady organizacyjne, jednostek organizacyjnych administracji samorządowej, powiatowej zespolonej i nie zespolonej, w sytuacjach kryzysowych oraz realizację zadań mających na celu złagodzenie skutków zdarzeń o dużym zasięgu lub sytuacji kryzysowej, przywrócenie i odtworzenie warunków życia ludności sprzed zdarzenia.
Celem planu jest:
- Zapewnienie możliwości systemowej, efektywnego i skoordynowanego reagowania Burmistrza na zdarzenia kryzysowe o dużej lub bardzo dużej skali, w przypadku których niezbędne jest uruchomienie sił i środków będących w dyspozycji jednostek organizacyjnych administracji samorządowej, organizacji pozarządowych oraz osób fizycznych działających na terenie gminy.
- Określenie potencjalnych rodzajów zagrożeń mogących wystąpić na terenie gminy.
- Określenie zasad kierowania, współdziałania i koordynowania działań służb w czasie likwidacji skutków powstałych zagrożeń.
- Ustalenie potrzeb w zakresie zabezpieczenia logistycznego niezbędnego do skutecznego prowadzenia działań ratunkowych.
- Ustalenie zasad i procedur zwracania się do władz wyższego szczebla o udzielenie pomocy w sytuacji, gdy siły i środki szczebla gminnego okażą się niewystarczające
Zadania ZK – wynikające z ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. Nr 89, poz. 590)
- pełnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego;
- współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej;
- nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności;
- współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska;
- współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne;
- dokumentowanie działań podejmowanych przez centrum;
- realizacja zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa.
Przygotowanie na wypadek nagłego zdarzenia
Plik do pobrania: PDFZK_Przygotowanie-na-wypadek-naglego-zdarzenia.pdf (74,32KB)