• Facebook
  • Twitter
  • Youtube
  • Instagram

APEL DO MIESZKAŃCÓW POWIATU TRZEBNICKIEGO

Nie daj się nabrać.jpeg

APEL DO MIESZKAŃCÓW POWIATU TRZEBNICKIEGO

Oszuści wyłudzający pieniądze od seniorów są cały czas aktywni. Podszywają się pod policjantów, prokuratorów, członków rodziny czy znajomych. Zawsze jednak chcą, aby przekazać im pieniądze przez tajemniczego kuriera, na ulicy czy wykonując przelew. Trzebniccy policjanci apelują o maksymalną czujność, ostrożność oraz stosowanie zasady ograniczonego zaufania. Pamiętajmy, że policjant nigdy nie będzie żądał od nas pieniędzy. Nie dajmy się nabrać na wymyślone historie, sprawdzajmy wiarygodność informacji, zanim podejmiemy decyzję związaną z naszymi oszczędnościami.

Tylko w grudniu dwie mieszkanki powiatu trzebnickiego uwierzyły w legendę oszustów i zostały oszukane.

85-letnia mieszkanka naszego powiatu w godzinach wieczornych odebrała telefon stacjonarny. W słuchawce usłyszała głos kobiety, która płacząc przedstawiła się jako jej córka. Z uwagi na to, że rozmówczyni miała zrozpaczony głos, 85-latka nie była w stanie jej rozpoznać. Następnie do rozmowy włączył się oszust, który przedstawił się jako funkcjonariusz policji. Rozmówca poinformował seniorkę, że jej córka jest sprawcą wypadku drogowego, a kobieta, która potraciła w ciężkim stanie trafiła do szpitala. Mężczyzna instruował telefonicznie kobietę co ma zrobić, aby jej córka nie trafiła do więzienia. Mieszkanka powiatu trzebnickiego chcąc pomóc, zgodnie z instruktarzem przygotowała całe oszczędności jakie posiadała. Po chwili do drzwi zadzwonił mężczyzna, który podał się za kuriera, któremu kobieta przekazał pieniądze w kwocie 40 tysięcy złotych.

Jeszcze tego samego dnia 82-letnia mieszkanka gminy Oborniki Śląskie w ten sam sposób została oszukana. Kobieta straciła pieniądze, biżuterię oraz wartościowe monety. Kobieta wierzyła, że pomaga synowi. Niestety wartość strat jakie poniosła to 10 tysięcy złotych.

Apelujemy do Państwa!

Pamiętajmy, że funkcjonariusze policji co do zasady nie informują telefonicznie o prowadzonych działaniach. Nigdy też nie żądają wypłaty pieniędzy, nie wnoszą o ich przekazanie, dokonanie wpłaty na określone konto, czy pozostawienie ich we wskazanym miejscu.

Apelujemy o ostrożność i rozwagę w kontaktach z nieznajomymi, którzy przychodzą do domu bądź dzwonią podając się za członków rodziny, znajomych lub za pracowników różnych instytucji. Przestrzegamy również przed przekazywaniem jakichkolwiek pieniędzy, czy innych wartościowych rzeczy osobom, których tożsamości nie jesteśmy w stanie potwierdzić.

Pamiętajmy, aby o takich sytuacjach, zdarzeniach rozmawiać z najbliższymi, a zwłaszcza z seniorami. To ich dobre serce najczęściej wykorzystują przestępcy. Nie bądźmy obojętni i wcześniej ostrzegajmy krewnych. Rozmawiajmy z nimi przy niedzielnym objedzie, w trakcie świątecznych spotkań czy po prostu kiedy ich odwiedzamy.

Skala oszustw "pod legenda" jest ogromna. Dla rozbudzenia wyobraźni jak bardzo przebiegli potrafią być sprawcy oszustw, poniżej przedstawiamy tylko kilka najczęściej stosowanych przez oszustów metod, przy użyciu których chcą nas pozbawić oszczędności i wszelkich wartościowych przedmiotów.

"NA WNUCZKA" „NA POLICJANTA” – przeważnie sprawcy dzwonią na telefon domowy, przedstawiając się jako wnuk, córka, syn, policjant (głos w telefonie zniekształcony i starsi ludzie często myślą, iż faktycznie dzwonią osoby z rodziny). Tłumaczą "dziadkowi" lub "babci", np., że są sprawcami kolizji lub wypadku. W związku z tym proszą o pożyczenie pieniędzy w celu wypłacenia odszkodowania, by uniknąć odpowiedzialności za spowodowanie zdarzenia. Oszuści informują, że nie mogą osobiście przyjechać po pieniądze, podając jakiś błahy powód. W związku z czym wyślą po nie swojego dobrego znajomego lub kolegę. Po jakimś czasie ów znajomy "wnuczka" zjawia się w mieszkaniu ofiary po pieniądze.

„NA PRACOWNIKA BANKU” - Oszust dzwoni do danej osoby i podaje się za konsultanta bankowego i informuje o niepokojących transferach pieniężnych na koncie potencjalnej ofiary. Aby zapobiec rzekomej kradzieży pieniędzy, fałszywy „konsultant” poleca zainstalowanie aplikacji, która umożliwia mu zdalne wykonywanie działań na smartfonie czy komputerze rozmówcy. W ten sposób oszust uzyskuje dostęp do naszego urządzenia i tym samym, konta z którego dokonuje przelewów, a następnie wypłaca wszystkie zgromadzone na nim środki.

PAMIĘTAJMY!!!

Bank kontaktując się z klientem nigdy nie wymaga podania pełnego numeru karty, danych logowania do bankowości internetowej, kodów autoryzacyjnych oraz kodów BLIK. Nie wymaga także instalacji na urządzeniach mobilnych nieznanych aplikacji, w tym służących do podłączenia pulpitu zdalnego tj. AnyDesk, QuickSupport, TeamViewer. Jeśli w czasie rozmowy telefonicznej padną takie prośby, od razu wiadomo, że mamy do czynienia z próbą oszustwa. W takim momencie należy rozłączyć się i powiadomić o tym swój bank, a także odpowiednie służby.

"OSZUSTWA ZWIĄZANE Z ZAKUPAMI PRZEZ INTERNET" – Polacy coraz częściej robią zakupy w Internecie, a rynek e-commerce dynamicznie się rozwija. Jednocześnie coraz chętniej korzystamy z bankowości elektronicznej i mobilnej, wzrasta liczba transakcji bezgotówkowych przeprowadzanych różnymi urządzeniami, do których dopięte są nasze karty płatnicze. Oszustwo na portalach internetowych polega na udawaniu przez cyberprzestępcę kupującego w celu wyłudzenia od ofiary (sprzedającego) wrażliwych danych. W tym przypadku chodzi o dane z karty płatniczej. Sporadycznie oszuści próbują w ten sposób wyłudzić dane do logowania do bankowości elektronicznej. Wykorzystuje się do tego komunikatory WhatsApp oraz Messenger, a także fałszywe strony podszywające się pod firmy kurierskie, firmy płatnicze, banki itp.

PAMIĘTAJMY!!!

Nigdy nie należy podawać osobom trzecim: numeru PIN i danych karty, kodów autoryzacji  SMS czy kodów BLIK. W trakcie zakupów internetowych należy zwracać uwagę na adres strony www i ważność jej certyfikatu oraz czy np. dana platforma sprzedażowa posiada program ochrony kupujących. Oczywiście, co powtarzamy jak mantrę, nie należy także otwierać podejrzanych linków pochodzących często z nieznanego źródła.

"KRADZIEŻ TOŻSAMOŚCI" – Złodzieje tożsamości wykorzystują dane osobowe (np. numer PESEL, informacje o koncie bankowym i numery kart kredytowych), aby podawać się za inną osobę. Może chodzić m. in. o otwarcie rachunku bankowego, wyczyszczenie istniejącego rachunku, złożenie wniosku o zwrot podatku lub pokrycie rachunku za usługi medyczne. PAMIĘTAJMY nigdy nie podajemy swoich danych przez telefon.

"OSZUSTWA ZWIĄZANE Z WIADOMOŚCIAMI SMS / SMISHINGIEM" -

UWAŻAJ na wiadomości z ponaglaniem, zachętą do kliknięcia linku prowadzącego do podejrzanej strony internetowej lub namową do mimowolnego podania informacji osobistych, które można by wykorzystać przeciwko Tobie.

W przypadku jakichkolwiek podejrzeń prosimy o kontakt z POLICJĄ. Warto również skontaktować się z najbliższą rodziną i powiadomić ich o próbie oszustwa.

 

Kontakt telefoniczny:

  • Numer 112
  • Dyżurny Komendy Powiatowej Policji w Trzebnicy: 47 87 24 200 lub 47 87 24 222

 

 

×

Wyszukaj w serwisie

×

Zapisz się do newslettera